Kategorier
Allmänt

Så fungerar organisk sökmotoroptimering (SEO)

Här tittar vi närmare på vad organisk sökmotoroptimering (SEO) är, hur det fungerar och hur man kan arbeta med det,
När det handlar om SEO delas trafiken upp i organisk (förtjänad) trafik och trafik som man har köpt. Organiska besökare når en viss hemsida på grund av innehållet, vilket innebär att det är viktigt att jobba med hemsidans innehåll. Detta brukar kallas innehållsmarknadsföring, eller content marketing. Om ett företag får till ett bra innehåll som uppskattas av Google och andra sökmotorer så får hemsidan en hög ranking och driver in organisk trafik.
Köpt trafik kan se ut på olika sätt, exempelvis AdWords, där man betalar för att få en plats bland annonserna högst för ett eller flera sökord. Lyckad content marketing är i många fall en blandning av organisk SEO och köpt sökmotormarknadsföring. De båda metoderna förstärker helt enkelt varandra om det är rätt utfört.

Organisk SEO – fördelar och nackdelar

Jämfört med köpt trafik är den stora skillnaden tidsspannet och kvaliteten på trafiken. Organisk SEO kräver strategiskt tänk, långsiktighet och inte minst tålamod. Köpt trafik kan ge mer omedelbara resultat med kostar pengar.

Här är några starka skäl till att välja organisk SEO:

  • Besökare och avkastning fortsätter även när du inte längre betalar.
  • Du bygger något på längre sikt och ger en hemsida chansen att bli en auktoritet inom sitt område.
  • Det är en av de mest kostnadseffektiva metoderna inom digital marknadsföring.

Så kan du arbeta med organisk SEO

Det viktigaste är att utvärdera vilka affärsmål företaget och därefter skapa en strategi.

  • Vad vill du uppnå med hemsidan?
  • Vilka intressanta ämnen kan du använda för att locka trafik via Google.
  • Hur kan de nya besökarna konverteras och skapa affärsnytta?

Först och främst måste man starta en hemsida. För att nå framgångar inom organisk SEO är det bra att använda ett CMS och ett webbhotell. På det sättet är det lätt att få ordning på hemsidan från början i frågan om bland annat teknisk SEO. WordPress är ett bra tips – då får du ett bra tema och rätt plugins som ger en responsiv hemsida redan från start. Ett sämre webbhotell kan innebära långa laddningstider som påverkar rankingen negativt.

Viktigt att göra en ordentlig sökordsanalys

Nästa steg är att göra en ordentlig sökordsanalys för att få ordning på vilken trafik man siktar på och hur man ska bygga upp sidan för att få in sökorden under olika menyer. En logisk och lättorienterad struktur på hemsidan är en stark signal till Google och därför viktigt att få ordning på från första början. Det finns flera utmärkta verktyg för sökordsanalys.
Nästa fas är att skapa innehållet på sidan. Med hjälp av sidans tänkta innehåll kan du snabbt få fram idéer till artiklar som kan skrivas av en duktig SEO-copywriter, som gärna får vara expert på de relevanta ämnena för hemsidan. Genom ett utförligt och informativt innehåll fungerar organisk SEO som bäst.
Utöver texterna är det förstås också viktigt att hemsidan är snyggt designad med bra bilder. Det kan kosta en del, men gör stor skillnad när det handlar om att skapa liv åt en hemsida.